Ekologiczne wyzwania dla branży budowlanej
Wobec rosnących wymagań środowiskowych coraz ważniejsze staje się uwzględnienie w strategii firmy kwestii klimatycznych. Wpływ organizacji na klimat i klimatu na organizację ma coraz większe znaczenie w kształtowaniu działań przedsiębiorstwa, jak również w ich raportowaniu. W tym zakresie przoduje GK Grupa Kęty i Aluprof, dając dobry przykład branży budowlanej.
Wysoka pozycja GK Grupy Kęty w Benchmarku Strategii Klimatycznych
Benchmark Strategii Klimatycznych to obszerne, regularnie przeprowadzane badanie strategii klimatycznych firm. W ramach Benchmarku eksperci i praktycy ESG z Centrum UNEP/GRID-Warszawa i Go Responsible opracowali wskaźniki, które stanowią wsparcie dla spółek w spełnianiu wymagań ratingowych i regulacyjnych. W pierwszej czwórce rankingu podsumowującego badanie znalazła się GK Grupa Kęty (z 15 pkt na 23 możliwe).
Pierwsza edycja badania dotyczyła spółek z WIG20 i mWIG40 – dane raportowe zostały przeanalizowane pod kątem aż 14 obszarów. Ścisłą czołówkę zdominował przemysł lekki – CCC S.A. (1. miejsce, 21 pkt) oraz LPP S.A. (2. miejsce, 18 pkt). Na kolejnych miejscach znalazły się z kolei usługowy ORANGE Polska S.A. (3. miejsce, 16 pkt) oraz paliwowo-detaliczny ORLEN S.A. (5. miejsce, 14 pkt). Co ważne, spośród firm z pierwszej piątki GK Grupa Kęty jest jedynym przedsiębiorstwem w całości produkującym w Polsce oraz jedynym z sektora budowlanego i metalurgicznego.
Skutecznie realizowana strategia
Wysokie miejsce w rankingu jest wynikiem priorytetowego traktowania kwestii zrównoważonego rozwoju przez spółki Grupy Kęty – podlegają one specjalnie powołanemu pionowi, kierowanemu przez Dyrektora ds. CSR. Strategiczne decyzje w zakresie problemów społecznych, środowiskowych i klimatycznych zapadają natomiast podczas posiedzeń Komitetu Sterującego ds. Zrównoważonego Rozwoju i Społecznej Odpowiedzialności Biznesu.
– Aluprof traktuje wyróżnienie w rankingu dwojako: po pierwsze, jako potwierdzenie słuszności podjętych decyzji co do kierunku i metod osiągania ambitnych celów środowiskowych i społecznych. Po drugie, jako wyzwanie i zachętę, aby w kolejnych edycjach rankingu umacniać swoją pozycję, a nawet piąć się w górę – mówi Aleksandra Baksik, Brand & Sustainable Development Manager w Aluprof.
Zdecydowane zabiegi w tym obszarze są tym bardziej wskazane, że cała branża budowlana podejmuje intensywne działania w kierunku dekarbonizacji, odpowiedzialnego zużycia surowców w całym łańcuchu dostaw i przejścia na gospodarkę o obiegu zamkniętym. Zmiany klimatu będą w szczególny sposób oddziaływać na sektor budowlany. Cechuje go bowiem wysoka emisyjność, a także znaczny stopień wrażliwości na ryzyka klimatyczne. Obecnie budynki odpowiadają w Unii Europejskiej za około 40 proc. zużycia energii i 36 proc. emisji CO2.
– Branża budowlana, ze względu na swoją specyfikę i rozbudowany łańcuch dostaw, ma szczególnie ambitne zadanie do wykonania – mówi Irena Pichola, partner i lider zespołu ds. zrównoważonego rozwoju Deloitte. Szerszą perspektywę tych zmian możemy odnaleźć w Raporcie „Polskie spółki budowlane 2021 – najważniejsi gracze, kluczowe czynniki wzrostu i perspektywy rozwoju branży”.
Niskoemisyjna przyszłość – ESG w branży budowlanej
Uwzględnienie czynników ESG w biznesie, zgodnie z europejskimi wytycznymi, będzie wymagało istotnej transformacji procesu budowlanego i konkretnych działań ograniczających emisyjność. Kluczowe mogą okazać się inwestycje w nowoczesne technologie. Takie, które zminimalizują ślad środowiskowy i zwiększą efektywność procesu budowlanego. Podjęcie takich działań pomoże firmom utrzymać konkurencyjność i proaktywnie przystosować się do nowych wymogów regulacyjnych. Przykładem takiej aktywności jest wykorzystanie w łańcuchu dostaw niskoemisyjnych wlewków aluminiowych LOW CARBON Kęty.
Lider i innowator branży
Aluprof SA należy do Grupy Kapitałowej Grupa Kęty SA — notowanej na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, najnowocześniejszej i najszybciej rozwijającej się firmy produkcyjnej w branży aluminiowej w Europie Środkowo-Wschodniej. Spółka posiada 5 zakładów produkcyjnych w Polsce oraz 9 spółek handlowych w Europie i USA. Jest obecna w 55 krajach oraz prowadzi ekspansję na kolejne światowe rynki. Firma dostarcza nowoczesne systemy aluminiowe i innowacyjne rozwiązania dla budownictwa energooszczędnego i pasywnego. Zgodnie z hasłem „Let’s build a better future” firma promuje ideę zrównoważonego rozwoju w budownictwie i wdraża odpowiedzialne działania m.in. na rzecz redukcji śladu węglowego. Więcej informacji na stronie producenta: https://aluprof.eu .
Aluprof
press box