Hall of Fame polskiej sceny gamedev

Fundacja Indie Games Polska przedstawia kolejne odcinki swojego autorskiego podcastu oraz garść wnikliwych wywiadów z najbardziej zasłużonymi twórcami kultury cyfrowej. Do “Hall of Fame” branży gier w Polsce dołączyli w tym sezonie Tadeusz Zieliński, Aleksy Uchański, Aleksandra Cwalina, Maciej Szcześnik i Adam Skorupa.

Nowe osoby w branżowym “Hall of Fame”

Podcast “Hall of Fame” prowadzi Mateusz Witczak, redaktor naczelny portalu polskigamedev.pl. Pierwszą nową osobą w “Hall of Fame” był Tadeusz Zieliński. W zestawieniu Fundacji Indie Games nie mogło go zabraknąć, ponieważ Tadeusz nie tylko pisał o grach (w „Gamblerze”), nagrywał o grach (w Polsat Games), promował gry (w CD Projekcie), prowadził eventy o grach (m.in. Digital Dragons) i projektował gry (we Flying Wild Hog). A niekiedy: nawet w nie grał! Gość spędził w branży niemal 30 lat (link ).

Aleksy Uchański, członek zarządu Rejected Games bywał recenzentem, naczelnym, wydawcą, prezesem, wykładowcą i inwestorem. W rozmowie widzowie poznają go przede wszystkim jako człowieka (link ).

Aleksandra „Krupik” Cwalina zdradziła, jak to faktycznie było z jej odejściem z „Secret Service’a”, a także to, z czym zmagał się u swego zarania „Click!”. Podpowiedziała też, w jaki sposób lokalizować RPG-i i promować gry dla dzieci. A na koniec wyjawiła, dlaczego playwayowa reaktywacja Schizma udała się tak sobie (link ).

Maciej Szcześnik zaprojektował gameplay Wiedźmina (i systemy walki w trylogii), maczał palce przy grze 11 bit studios oraz grywalnym debiucie Warszawskiej Szkoły Filmowej. Maciej Szcześnik to jednak nie tylko utalentowany twórca, ale i – dowiecie się z wywiadu – dydaktyk z wizją (link ).

Z wykształcenia technik inżynier. Z powołania kompozytor. Adam Skorupa ma na koncie soundtracki do Clasha, Lwa Leona, Księcia i Tchórza, Painkillera, Ancestors Legacy, Evil Westa, Shadow Warriora 3, czy pierwszych Wiedźminów. (link ).

Nowe odcinki podcastu “Polska w Grze”

Równolegle pojawiły się nowe odcinki podcastu „Polska w grze”. Prawnik Michał Pękała (Rymarz Zdort Maruta) opowiedział w audycji o tym, w jaki sposób AI może usprawnić produkcję gier wideo. Jan Grochowski (Black Eye Games) podpowiedział, jak stworzyć stale ewolujące produkcje, które zachowają popularność przez lata.

W szczerej rozmowie, Krzysztof Kostowski (prezes grupy PlayWay) opowiedział o przemianach, jakie zachodzą i w branży, i na giełdzie. Autorzy raportu „The Game Industry of Poland” podzielili sie wiedzą o tym, jak polski gamedev sytuuje się na tle zagranicznej konkurencji i przed jakimi wyzwaniami stoi. Do studia zaproszono również twórców , którzy pierwsze gry mają dawno za sobą, ale sukces (bądź porażka) ich debiutów zdeterminowały dalsze losy studia.

Wraz z Barnabą Sieglem („CD-Action”) prowadzący Mateusz Witczak podsumował Gamescom, największe branżowe targi na świecie. Z kolei Krzyśka Pachulskiego (One More Level) i Grześka Wątrobę (PixelAnt) poproszono o wyedukowanie Słuchaczy nt. silnika Unreal Engine, technologii, która w ostatnich latach stała się w grach żelaznym standardem.

Partnerami audycji Fundacji Imdie Games Polska  są Totalizator Sportowy, Fundacja Agencji Rozwoju Przemysłu, Fundacja State of Poland oraz Fundacja Polskiego Funduszu Rozwoju.

Cykl „Hall of Fame” dostępny jest na YouTube .
Podcast “Polska w grze” można posłuchać na Spotify i Apple Podcasts


Fundacja Indie Games Polska powstała w 2015 roku. Za swój cel przyjęła wsparcie rozwoju branży gier wideo, ze szczególnym uwzględnieniem twórców niezależnych, oraz promocji gier wideo jako równoprawnego uczestnika rynku kultury.  Przez lata pracy udało się jej zorganizować niezliczoną liczbę wydarzeń, w tym polskie stoiska targowe podczas imprez branżowych na całym świecie, szkolenia w wersjach stacjonarnych oraz online, jamy, przyjęcia networkingowe, system doradztwa prawnego i konferencje. Fundacja stara się pełnić funkcję przedstawiciela i jednego z głosów branży w kontaktach z instytucjami rządowymi, samorządowymi i międzynarodowymi.